Ugrás a fő tartalomra

Neal Shusterman: Unwind – Bontásra ítélve

Hogy akadtam rá: Keresgéltem a friss megjelenések között.

Sorozat: Az Unwind disztológia 1. része.

Úgy általában az egészről: A Második Polgárháborút az abortusz kérdése miatt vívták meg, és hogy véget vessenek ennek a véres konfliktusnak új törvény lépett életbe: Nem lehet megszakítani egyetlen terhességet sem, minden gyermeket 13 éves koráig kötelesek felnevelni, aztán szét lehet bontani őket egészen 18 éves korig. Ezzel az új technológiával minden szervüket felhasználhatják, és így gyakorlatilag nem ölik meg őket, vagy legalábbis ezzel nyugtatják a lelkiismeretüket az emberek.

Connort azért akarják szétbontani a szülei, mert túl sokat verekedett az iskolában, ezért kénytelen elszökni otthonról. Risa állami gondozásban nevelkedik és mivel csak kitűnő tanuló, nem pedig példamutatóan tökéletes, ezért a költségcsökkentések miatt kénytelenek szétbontani őt. Lev családja istenhívő, olyannyira, hogy a tizedik gyereküket tizedként felajánlják, de Lev nem bánja, teljes szívével hisz Istenben, és bár egy kicsit fél attól, mi vár rá a szétbontáskor, büszkén vállalja ezt a szerepet. A véletlenek játéka miatt a három tinédzser útjai keresztezik egymást, és kénytelenek összedolgozni, ha életben akarnak maradni 18 éves korukig.

Óh, de régóta vágytam erre a könyvre és végre sikerült rá sort kerítenem. Noha sokan mondták, hogy jó lesz, valahogy tartottam tőle, mert ritkán fogtam ki mostanában olyan könyveket, amiknél egyből elkapott a szerelem érzete. Viszont ennél! Végre nem tudtam elszabadulni a lapoktól!

A történet igazából elég egyszerű, a már jól megszokott menekülős kalandregény, hogyan jutnak A pontból a B-be a hőseink. Nem kifejezetten nevezném akciódúsnak, de mégis mindig pörgött a cselekmény, ezért sem tudtam letenni a könyvet. Ezen csak dob az, hogy három főszereplőnk van, és a váltott nézőpontok abszolút a történet előnyére válnak, csak még gyorsabb ütemű lesz tőle, és még jobban megismerhetjük ezt a világot, amibe Shusterman bevezet minket.

A karakterek nem igazán kidolgozottak, a hőseink csak különböző nézőpontokat nyújtanak a világ megismeréséhez, a gonosz karakterek egysíkúak, a női szereplők pedig tipikusan férfiak által elképzelt fantázialény. Különösen az esett rosszul, hogy Connor megmagyarázhatatlan vadságát, ami felteszem a tinédzser hormonok miatt volt (?), csak Risa tudja megzabolázni. Azta…

Igazság szerint nem is a történet (aminek a vége elég összecsapott, ráadásul egy véletlen oldja meg az egyik szálat) és nem is a karakterek, amik olyan remekké teszik ezt a regényt, hanem a kérdések, amiket felvet az olvasóknak ezzel a világgal, és azzal pedig iszonyat zseniálisan játszik az író. Minden rész elején van egy odaillő idézet, ami a kötet elején bizonyos szereplőktől származik és kiemel egy-egy problémát, de a harmadik résznél egy elborzasztó cikket tesz elénk, újszülöttekkel való kísérletezésről, amiről azt hinné az olvasó, hogy szintén csak a fiktív történet… Pedig nem. Amire épít Shusterman azok valós dolgok és ügyesen vegyíti a valóságot a kitalációval. (Bónusz pont: Az e-bayes gyakran ismételt kérdések részlete, miszerint emberi lelket eladni tilos, mert vagy hazugságnak számít vagy szervkereskedelemnek, mókás és tényleg szintén valós, viszont a könyv kérdéseit tekintve borzongató részlet.)

Ugyanis ez az egész szétbontás dolog, ami megadja ennek a történetnek azt az elborzasztó hangulatát és elgondolkodtató részét, ami miatt annyira megragadott. Természetesen az egész szétbontás egy nagy párhuzam az abortuszra, de a könyv nem lesz egyértelműen egyik oldal pártján sem, akármennyire is egyértelműnek tűnhet a történet leírásából, hogy borzasztó dolog szétbontani egy tizenvalahány évet megélt embert. Mindenki megtalálhatja benne a saját véleményéhez tartozó indokokat, ebben biztos vagyok, de mégis nekem azt sugallta az egész történet, hogy mindegy, hogy kinek van igaza arról, hogy mikortól számít valaki jogilag embernek, vagy van-e lelke az embrióknak, attól függetlenül ez sosem lesz egy fekete-fehér dolog és nem lehet egységesen törvényekkel szabályozni.

Ebben a világban például tilos az abortusz, (amivel én személy szerint sosem értenék egyet, hogy így korlátozzák ezt) és az első dolog, amit tesznek az emberek, hogy egyszerűen a szemetesben hagyják a gyerekeket − később pedig amikor törvénnyel arra köteleznek mindenkit, hogy ha a küszöbén hagynak egy gyereket, akkor az övé és fel kell nevelnie, egyszerűen otthagyják őket. Ahogy az már lenni szokott, találnak kibúvót ez alól is az emberek, nevezetesen, tovább adják a gyerekeket, egészen addig, amíg akár meg nem hal. És itt rejlik egy nagyon nagy igazság szerintem ebben a témában − mindegy hogy mire kötelez a törvény, ha az állam nem biztos rendes körülményeket, mindig a gyerek fog rosszul járni. Lehet azon vitatkozni, hogy abortuszt csak a felelőtlen tinédzserek fognak igénybe venni − ez amúgy nem igaz −, de még ha így is lenne, a törvényes korlátozás mindenkire kihat.

De a szétbontás igazából azt is jelképezi, hogy mennyire kiszolgáltatottak a gyerekek a felnőttekkel szemben, főleg ha az adott felnőtt a szülője. Mivel itt szétbontás − vagyis halál − jár azért, ha a szülőknek olyan kedvük van, ezért a gyerekek még inkább meg akarnak felelni nekik, ami a valóságban is így van, de itt a könyv sarkítottan teszi elénk ezt a témát. Bemutatja, hogy az intenzív tinédzserérzések között ténylegesen mekkora nyomás nehezedhet a gyerekekre, hogy felérjenek a felnőttek elvárásaihoz, legyen szó a történetben Connor enyhe viselkedési problémáiról vagy arról, hogy Risa, mint állami gondozott, mennyire érzi úgy, hogy bizonyítania kell, ha ki akar kerülni a rendszerből/élni akar vagy arról, hogy a szülők hogyan szuszakolják bele a gyerekeiket a saját vallási nézeteikbe, akár erővel.

Persze, mivel ifjúsági könyv ezért általános, tinédzserekre jellemző témákat is érint, mint az énkeresés (ez leginkább Lev szálán jön át, aki miután egyedül marad, kénytelen maga döntéseket hoznia és átértékelnie a szülei által ráerőltetett dolgokat), hogy mi a fontos az életben és hogy az ember személyes kis élete egy nagy kép része, milyen kicsik is vagyunk a világban, de ugyanakkor összefügg az életünk és a cselekedeteink kihatással lehetnek másokra − ez utóbbira külön cselekményszálat is épít Shusterman.

A Bontásra ítélve egy remek, elgondolkoztató könyv, ami bár karakterizálás és történet szempontjából nem kiemelkedő, mégis a borzasztóan hangulatos világfelépítéssel és a való életbeli kérdésekkel és problémákkal bekúszik az olvasó bőre alá. A történet nem akar semmit eldönteni helyettünk, leginkább kérdéseket vet fel és felfedi, hogy az élet és a világ nem fekete és fehér, nincsenek egyszerű és legfőképpen nincsenek könnyű válaszok.

Kedvenc karakter: -

Ami kifejezetten tetszett: a mondanivaló

Ami nem tetszett: a női szereplők

A történet: 5/5 pontból

A karakterek: 4/5 pontból

A borító: 3/5 pontból (ez az Alkonyat-style fekete semmi közepén figura már elég fárasztó és szembántó)

Kiadó: Könyvmolyképző

Kiadás dátuma: 2015. június 4. (eredeti: 2007. november 6.)

Oldalszám: 384 oldal

Honnan: kölcsön

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Természetfeletti lény szerinti ajánlók

Mivel annyira unatkoztam a The Haunted olvasása közben, csináltam szép polcokat molyon. Amiből jött az, hogy miért ne írnám össze ennek az eredményét a blogomon. Észrevettem, hogy sokan kérnek tőlem úgy ajánlást, hogy „legyen vámpíros,” vagy „legyen szellemes,” és valljuk be, mindenkinek megvan a kedvenc lénye fantasyban, ezért gondoltam, hogy írok egy ilyen posztot. Kaptam olyan ajánlást, hogy írjak TOP 10-es listát vámpíros könyvekből, de mivel a többi lény sajnos háttérbe szorult még eddigi olvasmányaimban, és nem akarom őket sem kihagyni, ezért egybevonok mindenfajta lényt.

Nem spoilerezek, így aminek a fülszövegéből nem egyértelmű, hogy milyen lény a főhős pasija (lásd példának okáért Dark Divine) azt nem fogom oda ajánlani. Plusz, amit én nem tartok annak (lásd Káprázat), azt nem fogom oda ajánlani. Szóval teljesen szubjektív vélemény lesz, mint eddig is megszokhattuk, és természetesen tetszési sorrendbe fogom szedni az ajánlásokat.


AZ ÉJSZAKA LÉNYEI, AZAZ A VÁMPÍROK

Szerintem ez…

Top 10: Kedvenc Romantikus Regény

MIVEL VALAMIÉRT EZ A POSZT VAN ÁLLANDÓAN A NÉPSZERŰ BEJEGYZÉSEK KÖZÖTT, SZERETNÉM FELHÍVNI A FIGYELMET, HOGY VAN FRISSEBB ÉS FOLYAMATOSAN FRISSÜLŐ LISTÁM EBBEN A TÉMÁBAN [ITT].

Sokan szeretik a romantikát, és ezért olvasnak romantikus könyveket. Na már most én nagyon válogatós vagyok. Ritka az, ahol tényleg átérzem a dolgokat. A felnőtt irodalomban az a baj, hogy pornósítják és ott is inkább csak a testi vágy van előtérben (természetesen ez csak azokra vonatkozik, amiket én olvastam), az ifjúsági fantasyknál meg az írónénik ritkán emlékeznek rá, milyen volt 16-18 évesen tényleg szerelmesnek lenni, ezért csak nagy szavakkal vagdalkoznak. Felsorakoztatom a 10 legjobb romantikus regényt, amit én olvastam, és SZERINTEM a legjobban mutatják be az érzelmeket. Ezeknek a könyveknek általában nincs nagyobb témája, minthogy egy pár összejön (vagy nem), szóval nem nyomozós-akciós fantasyk. És javarészt ifjúsági regények, mert én is nagy részben azt olvasok. Nem, nem fogok külön csak magyar listá…

Top 10: Kedvenc romantikus regény

Mostanában megrögzötten néztem, hogy mely posztokra van kereslet, és valamilyen úton-módon a régi Top 10 romantikus könyves listám időről-időre előkerül a legolvasottabb bejegyzések közé. Ezért felötlött bennem az a gondolat, hogy írok egy újabb posztot, de most mindenféle kategória szerint (a többi kategória később várható), és ezt ám frissíteni is fogom, ahogy változik. (Mert most ahogy ránéztem a régi listámra, elszörnyedtem, hiszen a sorozatok folytatásai eléggé lerontották a színvonalat.) Előre leszögezem, hogy klasszikus és szépirodalmat nem teszek fel listákra, mert nem egy kategória a szórakoztató irodalommal, így tehát a legjobb romantikusok között persze, hogy ott van számomra az Üvöltő szelek, de a végén a klasszikusok kilöknének minden modern regényt. :)

A LISTA FOLYAMATOSAN FRISSÜL! (utoljára frissítve 2014. február 17.)

10. Victoria Schwab: Az Archívum (ifjúsági, 3 részes sorozat)
Minden testnek van egy története, egy képsorozat, amelyet csak a Könyvtárosok olvashatnak. A …